tiistai 2. huhtikuuta 2019

Lippulajitutkimuksen taustoja

Nonniin, nyt ollaan tutkimuksen viimeisessä vastauspäivässä. Tässä tulee tausta tutkimukselle. Blogin lopussa on Helsingin kaupungille tekemäni esitys lauttaliikenteen maksuttomuudesta suokkilaisille. Ja väliin hieman perusteluja miksi olen tähän hommaan ryhtynyt.

1. Suomenlinna on saaristoa ja Helsinki saaristo-osakunta

Edellinen merkitsee sitä, että Helsinki saa valtion budjetista valtion osuuden kunnan peruspalvelujen järjestämiseen ns. saaristo-osakuntalisän. Vuonna 2019 summa on 273,41 €/asukas. Suomenlinnalaisten osalta tämä on vuodenvaihteen 2017/2018 asukasmäärän mukaan 202 049,99 €.
Sen siis saa kaupunki, vaan mihin käyttää?
Kun lukee Helsingin kaupungin budjettikirjaa niin sieltä löytyy kaksi kohdetta johon saaristolisää voisi ajatella käytettävän: Suomenlinnan tavaraliikennekorvaus HKL:lle 225 000 € ja poistotuki Suomenlinnan poistoille (HKL) 26 000 €.

Edelliset menot kyllä koskettavat suomenlinnalaisia mutta onko nyt niin, että asukkaiden pitää koko tavaraliikenne maksaa. Samasta budjettikirjasta ei löydy mainintoja hakusanalla "Suomenlinna" muuta kuin nämä kaksi ja sitten koulua koskevat tulokset. Sellaista ajatellaan tästä "kaupunginosasta".

2. Mihin perustuu suokkilaisten liikenteen maksuttomuus?

Laki saariston kehityksen edistämisestä  26.6.1981/494 Laki 494 määrittää 1§:ssä "Saariston kehitystä edistetään niin kuin tässä laissa säädetään".
Ja 5§:ssä kuljetuspalveluista seuraavaa: "Valtion on pyrittävä huolehtimaan siitä, että saariston vakinaisella väestöllä on käytettävissään asumisen, toimeentulon ja välttämättömän asioinnin kannalta tarpeelliset liikenne- ja kuljetuspalvelut, sekä siitä, että nämä palvelut ovat mahdollisimman joustavat ja ilmaiset tai hinnaltaan kohtuulliset".
Ja tämä alleviivattu teksti on ilmeisesti se mitä jäädään orjallisesti noudattamaan.

Kun asiassa kuuluisi ottaa hieman laajempi katsantokanta. Tutkia esimerkiksi mitä Saaristoasiain neuvottelukunta on asiasta mieltä
"Saaristoasiain neuvottelukunta (SANK) on pysyvä valtioneuvoston asettama neuvottelukunta, jonka toiminta perustuu saaristolakiin (494/1981) ja saaristoasiain neuvottelukunnasta annettuun asetukseen (387/1987, 1316/1993)." (SANK)
Kyseessä on siis virallinen toimielin joka ohjaa toimintaa saaristossa ja tukien määräytymisessä.
SANK on julkaissut saaristo-ohjelman 2017 - 2019 jossa kerrotaan hyvinkin paljon saaristosta ja sen kehittämisestä. (Saaristo-ohjelma).
Tässä mielenkiintoisimpana löytyy sivulta 31 viimeinen kappale joka on tässä kopioituna:

"Saariston yhteysalukset ja lautat ovat mantereen tieverkkoon verrattava julkinen infrastruktuuri. Sen käytöstä ei tule periä maksua niin kauan kuin mantereen liikenneväylät ovat maksuttomia väyliä. Vakinaisille asukkaille ulkosaariston varsinainen yhteysalusliikenne on ollut maksutonta vuodesta 1975 lähtien ja muille vuodesta 2009 alkaen. Liikenteen tekeminen maksulliseksi romahduttaisi pahimmillaan saariston matkailuyritysten, maatilojen ja muiden yritysten kilpailukyvyn sekä ulkosaariston vetovoiman koko- ja osa-aikaisen asumisen paikkana."

Mitä tämä siis tarkoittaa?

Niin kauan kun Helsingissä ei ole tietulleja on Suomenlinnan lauttaliikenteen oltava ainakin asukkaille maksutonta.

Miten tähän ollaan jouduttu?

SANK on äänestänyt siitä pitäisikö saaristolisät olla ns. korvamerkitttyä rahaa. N. 80 % neuvottelukunnasta oli sitä mieltä ettei niitä tule asettaa raportointia vaativaksi rahaksi. Niinpä kunnat saavat käyttää ne miten parhaaksi haluavat. Eikä Suomenlinnaa siellä kaupungin budjetissa muuten mainittukkaan kuin sen tavaraliikenteen osalta. Vai oletko nähnyt Suomenlinnassa jonkun erityisen saaristolaisen kaupungin vetämän hankkeen? Minä en.

Tunteeko joku jonkun Santahaminasta? Onkohan siellä tehty jotain "saaristolaistöitä" 107 723,54 € arvosta? Hassua mutta luulen töiden jääneen tekemättä. Sandis on myös saaristoaluetta vaikka sinne on silta. Eipäs kun kaupunki on unohtanut Sandiksen kokonaan budjetista.

Lähetin esitykseni Anni Sinnemäelle 10.3. ajatellen antaa aikaa mietintään. Nyt on yli kolme viikkoa kulunut, kohtuullinen aika. Lähetin muistutusviestin. Seuraavaksi menen käymään.

Mitä tulee kaupungin virkamiehen toimintaan on muutama vaihtoehto:
1. Sähköpostiyhteyteni ei toimi Anni Sinnemäelle, muualle toimii
2. Annilla on KIIIIIIRRE, en usko kun twiittauksia seuraa
3. Anni Sinnemäki ei osaa/viitsi lukea esityksiä loppuun asti, siellä kyllä lukee ohjeet
4. Annia ei kiinnosta kaupunkilaisen tekemät esitykset, paljon mahdollista. Kts edellinen blogikirjoitukseni puolueista.
5. Tai jotain muuta

Olen hieman editoinut esityksen tekstiä luettavuuden parantamiseksi. Alkuperäinen on tehty wordillä ja se ei suoraan taivu tähän blogipohjaan. Asiat ovat hollillaan.


Heikki Savolainen                                                    ESITYS
                                                                                  10.3.2019


Anni Sinnemäki
Apulaispormestari
Helsingin kaupunki

Suomenlinnalaisten liikenteen maksuttomuus Suomenlinnan lauttaliikenteessä

Esitän Suomenlinnan henkilölauttaliikenteen muuttamista maksuttomaksi Suomenlinnassa asuville ja kahta maksutonta ajoneuvon kuljetuslippua (ajoneuvo alle 6 m) vuodessa suomenlinnalaiselle taloudelle.

1. Perustelua
Suomenlinna on Helsingin ainoa kaupunginosa josta asukkaalla ei ole mahdollista siirtyä toiseen kaupunginosaan maksamatta HSL:lle tai yksityiselle vesiliikennöijälle. Omien veneiden käyttö ei ole käytännössä mahdollista koska keskustassa ei ole tarvittavia venelaitureita.

2. Taloudelliset vaikutukset

2.1. Vaikutukset suomenlinnalaisiin
Esityksen vaikutukset vähentävät etupäässä pienituloisten esim. eläkeläisten, työttömien ja koululaisten kustannuksia.  Taulukossa 1. on esitetty suomenlinnalaisten ikäjakaumaa. Ikäjakauma osoittaa suomenlinnalaisten olevan pääasiassa työikäistä väestöä.

Taulukko 1.
Ikä (v)
Suomenlinnalaisten lukumäärä 1.1.2018
0 – 9 (lapset, ei lippua tai ½ lippu)
109
10 – 19 (koululaiset/opisk. ½ lippu)
87
20 – 64 (työssäkäyvät/opisk)
458
65 – 94 (eläkeläiset, alennus?)
85
Kaikki
739
Lähde: Aluesarjat / Helsingin kaupunki ja Tilastokeskus

Esimerkkejä matkalipun hinnan vaikutuksista:

1. Kun käyn kaupungilla kaupassa, joudun maksamaan kauppakassin lisäksi 4,40 € matkasta. 20 € kauppakassille tulee 22 % korotus. Toinen vaihtoehto on käyttää kallista lähikauppaa.

2. Eläkeläisenä olen oikeutettu palvelukorttiin jota voin käyttää esimerkiksi minulle lähintä, mukavan kävelymatkan päässä olevaa, Kampin palvelukeskusta.  Kuitenkin päästäkseni sinne joudun maksamaan matkalipun. Myllypurolainen kävelee tai pyöräilee keskukseensa maksutta.

3. Kävelen tietysti lähimpään terveyskeskukseen Viiskulmaan mutta matkalla maksan taas matkalipun lautassa. Suomenlinnan terveyspalvelut on siirretty mantereelle.

4. Nuoreni haluaa illalla kaupungin ylläpitämään nuorisotaloon keskustaan, esimerkiksi Asemanseutuun tai Gloriaan jotka ovat kävelymatkan päässä. Päästäkseen sinne hän tarvitsee matkalipun koska koululaislippu ei ole voimassa iltaisin. Sama tietysti koskee kaikkia muitakin harrastuksia.

5. Tarvitsen uuden sohvan. Yritän tilata sitä kotimaisista huonekaluliikkeistä. Ei kotiin toimitusta Suomenlinnaan. Päädyn IKEAn asiakkaaksi jolloin toimituskulu on 199 €. Vastaava toimitus Katajanokalle maksaa 59 € (IKEAn nettikaupan hinnastosta).

Ajoneuvojen ja tavaroiden kuljettaminen on todella kallista. Pakettiautokuljetus saareen itse ajaen maksaa 40 € ja lisäksi henkilölipun. Kahdella kuljetuslipulla vuodessa taattaisiin se, että Suomenlinnaankin voisi saada kohtuuhinnalla isompia tavaroita. Hankaluutena on, etteivät liikkeet toimita tavaroita tai, että toimituskulut ovat erittäin paljon suuremmat kuin mantereella. Tavaroiden hintakilpailuttaminen voi estyä toimitusvaikeuksien vuoksi.

Edellisistä esimerkeistä voi johtaa ajatuksen etteivät kaupungin verovaroin ylläpidetyt palvelut olekaan kaikille maksuttomia pakollisen matkakustannuksen vuoksi. 
Olen kuullut, että jotkut poliitikotkin ovat aiemmin vedonneet siihen, että ei ole tasaveroista antaa yhdelle kaupunginosalle maksutonta liikennettä. Ajatus on kuitenkin kohtuuton siksi, että kaupunki ei ole järjestänyt em. palveluja Suomenlinnaan. Ei eläkeläispalveluja, ei terveydenhuoltopalveluja eikä myöskään nuorisopalveluja. Relevantti kysymys onkin, aikooko kaupunki tuoda noita palveluita Suomenlinnaan? 
Taitaa olla halvempaa järjestää maksuton liikenne muutamalle ihmiselle. Onneksi kirjasto saatiin säilytettyä Suomenlinnassa ja vieläpä entistä parempana itsepalvelun vuoksi.

2.2. Vaikutukset HSL:n tuloihin ja menoihin

1. Esitys ei lisää merkittävästi kustannuksia.
Kustannuksia lisäävänä tekijänä voi olla uuden lippulajin luominen matkakorttiin tai tekniikasta johtuva kortin uusiminen tai kaksoiskortin antaminen lauttaa varten. Edelliset voi kustannusperusteisesti veloittaa asiakkaalta.
Lauttamatkustaminen ei lisäänny merkittävästi joten lautan ylläpitokustannukset eivät kasva.

2. Arviointi HSL tulojen menetyksestä

Työssäkäyvät ja opiskelijat matkustanevat pääsääntöisesti kausilipulla. Tämä johtuu siitä, että työ- ja opiskelupaikat sijaitsevat sellaisen matkan päässä Kauppatorista johon on käytettävä toista HSL liikennevälinettä. Kun liikenne on näiden osalta säännöllistä voi olettaa heidän käyttävän kausilippua. Tähän ryhmään kuuluu taulukon 1. mukaisesti 458 henkilöä. Tästä ryhmästä ei vaikuttaisi aiheutuvan ainakaan suuria menetyksiä.

Toisena ryhmänä ovat lapset 0 – 9 vuotta. Suurin osa ryhmän 109 lapsesta ovat alle 7 vuotiaita joiden osalta tulomenetystä ei ole ja loputkin maksavat puolen hinnan. Menetys on pieni.

Kolmantena koululaiset/opiskelijat 10 – 19 v. 87 kpl. Koululaiset kulkevat koulumatkat koululaislipulla ja todennäköisesti muita matkoja kertamaksuilla ellei ole harrasteita useasti jolloin lippuna kausilippu. Toisen asteen opiskelijat käyttävät matkoihinsa kausilippua matkustamisen säännöllisyyden vuoksi. Suurin osa opiskelupaikoista sijaitsee siten, että matkaan on käytettävä toistakin kulkuneuvoa jolloin leimaus tapahtuu viimeistään siinä. Osalle lipun poistuminen tuo säästön ja menetyksen HSL:lle.

Eläkeläiset 65 – 94 v. 85 kpl ovat se ryhmä joka hyötyisi eniten liputtomuudesta. Toisaalta menetykset HSL:lle ovat pieniä koska eläkeläiset eivät matkusta usein ja osalla on joka tapauksessa alennuslippu. Menetyksiä tulee mutta ne ovat pieniä.

3. Menetysten kompensointia ja rahoitusta

HSL saa lisääntyvässä määrin matkalipputuloja lisääntyneestä Suomenlinnan turismista. Suomenlinnan hoitokunnan mukaan ” Viimeisen 20 vuoden aikana Suomenlinnan kävijämäärät ovat kasvaneet 600 000 kävijästä miljoonaan kävijään. Samalla kohteen kävijäkunta on kokenut muutoksen. Aluksi kävijät olivat pääosin kesäpäivää linnoituksessa viettäviä kaupunkilaisia, mutta nyt suurin osa kävijöistä on kansainvälisiä, (https://www.suomenlinna.fi/maailmanperinto/kestava-matkailu/)”.
Kun lauttojen kustannukset eivät juurikaan kasva matkustajien määrän mukaan niin tuoton voi arvioida kasvaneen. Osa tuosta tuotosta olisi ohjattavissa asukkaiden matkoihin. Kun kävijämäärän lisääntymisen laskee arvioidulla lipun hinnalla 2 € voi päästä laskelmaan: 2€x2€x400 000 (lisääntynyt liikenne) = 1 600 000 € joka on lisääntynyt lipputulo. Vaikka lisääntynyt tulo olisi puoletkin, niin se riittäisi kattamaan esityksen aiheuttaman lipputulojen menetyksen.

HSL:n tilinpäätöksen 2017 mukaan lauttaliikenteen operointikulut olivat 3,6 milj. €. Suomenlinnan lautalla tehdään 2,18 milj. matkaa. Suomenlinnalaisten osuus on siitä kuitenkin pieni. Jos jokainen n. 750:sta suomenlinnalaisesta kulkisi edestakaisen matkan päivittäin edustaisi matkat vain n. 25 % kaikista tehdyistä matkoista. Lippulajitutkimus antaa tietysti tarkemman vastauksen ja rahallisen tuloksen.

HSL perussopimuksen 29 § mukaisesti tästä esityksestä HSL:lle aiheutuvat kustannukset siirtyvät Helsingin kaupungin maksettavaksi. Kustannukset laskettaneen lauttaan nousuista. Kommentoin kohdassa 2.2 teknistä toteutusta ja uskoisin sen olevan kohtuullisen helppo toteuttaa. Kun matkakortista saatiin kirjastokortti niin eiköhän Suomenlinnan ominaisuuskin siihen tallennu.

4. Tasavertaisuus muiden kaupunginosien kanssa

Suomenlinna on erilainen kaupunginosa kuin muut, sillattomuutensa vuoksi. Kaikista muista kaupunginosista on mahdollista kävellä, pyöräillä tai autoilla ilman maksua. Muita kaupunginosia on tuettu hiljattain päätöksillä rakentaa Kruunusillat (260 milj. €) ja myös aseman alittava pyöräilytunneli (23 milj. €). Nyt puheenaiheena on silta Siltasaaren ja Kaisaniemen välille. Kyseisten rakenteiden pääoma- tai edes käyttökustannuksia tuskin tullaan saamaan matkalipputuloista eikä niin ole varmaan ajateltukaan. Tasavertaisuuden vuoksi tulisi tukea myös Suomenlinnaa. Olkoon Suomenlinnan lautta Suomenlinnan silta.

Aiemmin maksullinen liikenne oli jollain tavalla perusteltavissa Suomenlinnan edullisempien vuokrien vuoksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön alainen Suomenlinnan hoitokunta päätti kuitenkin korottaa vuokria vuonna 2018 vastaamaan Helsingin alue 4 vapaarahoitteisia vuokria. Korotukset olivat 20 % luokkaa, pienissä asunnoissa suurempiakin. Eli nyt Suomenlinnassa eletään tasaveroisissa vuokrissa mutta eriarvoisissa kulkuyhteyksissä muuhun Helsinkiin verrattuna. Vuokrankorotukset Hesarin jutussa 18.1.2018 (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005528690.html).

Suomenlinnassa oli vielä 2000-luvulla hyviä toimivia palveluita kuten neuvolapalvelut, lääkäri kerran viikossa ja tietysti pelastuslaitos muutenkin kuin sesonkiaikana. Ilmeisesti säästösyistä ne haluttiin siirtää mantereelle. Muihin kaupunginosiin on toisaalta lisätty palveluita mikä on tietysti hyvä asia heille.

Helsingin uusi yleiskaava ”VISIO 2050 Virkistävä Helsinki” 22.5.2013 esityksessä näytetään miten Helsinkiä aiotaan kehittää. Suomenlinna on merkitty ”sisälahtien virkistyskokonaisuusalueeksi”. En usko, että Museovirasto antaa rakentaa mitään erityisiä rakenteita Suomenlinnaan. Lähes jokaisen muun kaupunginosan kohdalla on merkintä: ”kaupunginosapuistot ja liikuntapuistot” mikä tarkoittanee, että sinne tehdään virkistystä tukevia rakenteita. Saan tästä käsityksen ettei Suomenlinna olekaan samanlainen kaupunginosa kuin muut. Eikä tietysti olekaan. Ei esimerkiksi Hakaniemi ole sillattomalla saarella oleva turistikohde. http://www.yleiskaava.fi/2013/visioteema-virkistysalueet-ja-kaupunkiluonto/

5. Muita huomioita Suomenlinnan liikennöinnistä

Suomenlinnaan saatiin asukasportti terminaaliin mikä oli erinomainen edistysaskel. Toivottavasti Kauppatorille tuleva uusi järjestely on yhtä hyvä. Sateensuojaa asukkaalla ei kuitenkaan ole Suomenlinnassa, toivottavasti Kauppatorille sellainen järjestyy

Kauppatorin terminaalin toimintaa haittaa huomattavasti pysäköintipaikkojen vähentäminen toriparkin eteläosasta. Auton lauttaan ajaminen hankaloitui ja erityisesti lautan odottaminen on todella hankalaa tilan puutteen vuoksi. Jääneelle pysäköintialueelle ei useimmiten mahdu odottamaan eikä kovin kauas voi pysäköidä ettei menetä lauttapaikkaansa. Niinpä odotuspaikka on useimmiten luvaton paikka. Terminaalin porttien lähellä olisi oltava lauttaan ajajille pysähtymistila.

Helsingissä ei taida olla toista kaupunginosaa josta ei pääse töihin aamukuudeksi lähtemättä yöllä kahdelta työmatkalle. Milloin tulee lauttaan yövuorot? Koska lautta ei kulje yöllä se aiheuttaa matkustettaessa tilanteita jolloin on pakko mennä hotelliin odottelemaan, vaikkapa jos Turussa aikoo olla junalla 0900. Jos ei hotelliin mene niin sitten on mentävä autolla Turkuun. Olisi ainakin tutkittava kyselyllä Suomenlinnalaisilta yövuorojen tarve sekä tehtävä mahdollinen kokeilu.


Mikäli esitys ei kuulu toimivaltaasi pyydän esittelemään sen asianomaiselle taholle.
Pyydän ilmoittamaan esityksen käsittelyvaiheista sähköpostilla.



                                                          Heikki Savolainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti